Search

VvOCM Vereniging van Oefentherapeuten

Dag van de Oefentherapeut

Ook lid worden van de VvOCM?

Dag van de Oefentherapeut: 1 juni

De Week van de Oefentherapie wordt in 2022 de Dag van de Oefentherapeut. De Dag van de Oefentherapeut vindt jaarlijks op 1 juni plaats. Ruim honderd jaar geleden startte de eerste opleiding Oefentherapie in Nederland op 1 juni 1921. VvOCM organiseert de Dag van de Oefentherapeut om oefentherapeuten in het zonnetje te zetten.

Een dag lang gratis workshops

Het thema van de Dag van de Oefentherapeut is dit jaar Promotie van je praktijk. Op woensdag 1 juni organiseren we voor onze leden een dag lang gratis marketing- en PR-workshops. De workshops zijn online en duren 1,5 uur. Je kunt je voor meerdere workshops inschrijven. Er is wel een maximum aantal deelnemers per workshop, dus meld je snel aan!

Workshop: Hoe kun je jezelf laten zien zoals je gezien wilt worden?

10.00 - 11.30 uur & 15.00 - 16.30 uur

Als oefentherapeut wil je je positioneren (plek innemen) en profileren (laten zien dat je er bent en dat je meerwaarde hebt). Hoe kun je dat doen op een manier die bij je past? Marcel Balm bespreekt de volgende vragen: Wat vind je belangrijk? Wat wil je bereiken? Waar ligt je kracht? Wat zou je graag extra willen doen? Wat kun je veranderen? Welke afspraken wil je met jezelf maken? Hoe kom je jouw eigen afspraken na? Hoe ga je om met obstakels? Hoe kun je zo nodig uit jouw comfortzone treden? Wie kunnen je ondersteunen?

 

Wie is Marcel Balm? Van oorsprong oefentherapeut en bewegingswetenschapper en bekend van het gedragsmodel Balm. Van 1990 was hij werkzaam bij de Vrije Universiteit als docentenopleider en opleidingsadviseur voor het HBO. Vanaf 2002 was hij mede-eigenaar van een commercieel arbo en ergonomie advies- en trainingsbureau. Vanaf 2016 heeft hij een eigen bedrijf (te weten de Balm academie samen met gedragspsycholoog Rutger Balm). Rutger en Marcel hebben de methode Mijn Mammoet ontwikkeld.

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: Elevator Pitch schrijven

10.30 - 12.00 & 15.30 - 17.00

Schrijf een inspirerende elevator pitch waarmee je jezelf aansprekend kunt introduceren bij verwijzers, andere zorgverleners en patiënten. Trainer Linda Abrams van Bureau Beaufort helpt je om jouw unieke talenten en vaardigheden te ontdekken en verwoorden.

Wie is Linda Abrams? Linda is een trainer die door haar energie en verbindend vermogen deelnemers gemakkelijk meeneemt in haar trainingen. Ze traint op enthousiaste en professionele manier en brengt met de nodige prikjes humor in haar workshops. Ze laat de deelnemers ervaren hoe zij zich professioneel neer kunnen zetten door middel van een aansprekende pitch. Linda is zowel gecertificeerd communicatie- en sales trainer als gediplomeerd imago coach, waarmee zij zich als trainer op het snijvlak van sales en persoonlijke profilering begeeft. Zij leert professionals zichzelf authentiek te presenteren.

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: Zelf meer cliënten aantrekken

11.00 - 12.30 & 19.00 - 20.30

Je bent een kei in je vak en geniet volop van je werk met cliënten, maar je bent ook ondernemer. Dat betekent dat jij zelf verantwoordelijk bent om die cliënten aan te trekken en daar ook een fijne omzet uit te behalen. Helaas loopt het op dát punt nog wel eens scheef bij veel therapeuten:

  • Óf de continue stroom aan cliënten komt onvoldoende op gang met als gevolg een onzekere en schommelde omzet.
  • Óf zij voelen aan alles dat ze niet echt verdienen wat ze waard zijn.

Herkenbaar? Dan is deze workshop voor jou. Je ontdekt:

  • Hoe jij zelf kunt zorgen voor meer continuïteit in de toestroom van (nieuwe) cliënten.
  • Hoe je zelf meer invloed uitoefent op het type cliënten dat jij het liefste (en vaak het beste) helpt. 
  • Hoe je jouw gunfactor bij verwijzers verhoogt.

Wie is Ingrid Beerse? Ingrid is één van de eerste zorgmarketeers in Nederland. Door haar unieke ervaring in de zorg én het ondernemerschap brengt zij het beste uit beide werelden samen. Zij heeft inmiddels tientallen zelfstandige coaches en therapeuten aan een succesvolle en bloeiende praktijk geholpen.

 

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: Een effectieve website voor je praktijk

13.00 - 14.30 & 20.00 - 21.30

Wat voor informatie zoeken patiënten op jouw website? Hoe zorg je dat je de aandacht vasthoudt? En wat maakt dat een potentiële patiënt ervoor kiest om via jouw site een afspraak te maken? Jerry Groot van Medifactor legt uit hoe je jouw website optimaal in kunt richten. Je leert welke elementen op je website positief beoordeeld worden door patiënten en hoe je contact stimuleert.

Deze workshop is voor oefentherapeuten die enige kennis hebben van marketing en zelf kunnen werken in het content managementsysteem van hun website.

Wie is Jerry Groot? Jerry Groot is een van de eigenaren van Medifactor. Medifactor is een online marketing bureau, gespecialiseerd in de zorg. Medifactor werkt vooral voor eerstelijns zorgpraktijken, waar de website steeds belangrijker wordt in de "reis" die de patient in het zorglandschap aflegt. 

 

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: Het belang van een Patiëntreis in de zorgsector

14.00 - 15.30

Welke route doorloopt een patiënt in de aanloop naar een behandeling? Het is van groot belang de patiëntreis duidelijk voor ogen te hebben om te weten wie de patiënt is en hoe je deze kan bereiken. Tijdens deze masterclass komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Google Model; see, think do en care;
    • Oriëntatiefase

    • Afspraak met verwijzers/ verwijzing en aanmelding zorginstelling/ intake/ diagnostiek en behandelplan

    • Behandeling

    • Afronding/nazorg

  • Onderzoek; doelgroepen;
  • Voorbeelden inzetten van kanalen.

Wie is Nienke Siero? Nienke is een echte strategische zorgmarketeer die weet te motiveren en verbinden. Met behulp van haar kennis en kunde heeft zij in veel strategische zorgmarketing-trajecten
zichtbaar resultaat geleverd. Nienke heeft veel ervaring met het in kaart brengen van
klantreizen voor verschillende zorgorganisaties.

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: SEO en social media voor oefentherapeuten

16.30 - 18.00

Hoe weten de zorgconsumenten en verwijzers je te vinden? Hoe kun je de juiste communicatieboodschap creëren voor je praktijk? Hoe kun je SEO en Social media het beste inzetten in de praktijk? Tijdens de masterclass SEO en Social media voor oefentherapeuten word je meegenomen in de meerwaarde van zorgmarketing.

Wie is Jennifer Nissink? Jennifer is teamleider marketing bij Bureau Zorgmarketing. Jennifer heeft inmiddels acht jaar werkervaring in de zorgmarketing. De afgelopen jaren heeft zij zich geconcentreerd op het creëren van een succesvol team van specialisten op het gebied van online zorgmarketing. De ontwikkelingen in de online zorgmarketing volgen zich snel op. Hier speelt Jennifer met haar team op strategische wijze op in.

Wie is Joost Broerse? Joost is marketingstrateeg en consultant. Als marketingstrateeg is Joost actief op het gebied van zorgmarketing voor zorgorganisaties en bedrijven. Hij helpt hen bij het positioneren van het merk en/of de organisatie(s), producten en diensten. Als consultant op het gebied van zorgmarketing is hij analytisch en ondernemend tegelijkertijd. Hij adviseert over strategische keuzes en ontwikkelt strategische plannen. Deze adviezen zijn gebaseerd op specialistische kennis en werkervaring in de zorg en in de hulpmiddelenbranche, gecombineerd met ervaring op het gebied van marketing.
 

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: Promotie van je praktijk

18.30 - 20.00

Tijdens deze workshop nemen MOVE-ON onderzoekers Di-Janne Barten en Eveline van der Herberg je mee in de wereld van Merkpositionering. Je leert hoe je kunt werken aan het promoten van jouw praktijk vanuit een merkstrategie. Je gaat praktisch aan de slag om uit te werken hoe jij je onderscheidt van andere beweegzorgprofessionals in je wijk en hoe je jouw doelgroepen kunt bereiken.

Let op: dit is een herhaling van de workshop die we op 5 november tijdens de Week van de Oefentherapie hebben gehouden.

Wie is Eveline van der Herberg? Eveline van der Herberg is marktonderzoeker in hart en nieren. Zij heeft jarenlange ervaring met kwalitatief onderzoek, data en consumer insights. Zij begon in het bedrijfsleven, in de foodbranche, in diverse functies binnen marketing en marktonderzoek. Na tien jaar is zij gewisseld naar het onderwijs. Na een aantal jaren docentschap bij de Hogeschool Utrecht, is zij ook werkzaam bij het lectoraat Marketing & Customer Experience. Zij houdt zich bezig met onderzoek naar positionering van beweegzorgprofessionals (MOVES en MOVE ON) en consumentengedrag ten aanzien van duurzame merken en producten. Haar studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen aan de Wageningen Universiteit heeft een onuitputtelijke nieuwsgierigheid in mensen opgeleverd. Evenals het idee dat je via commerciële denkwijzen en technieken, het goede voor de maatschappij kan bereiken.

 

Wie is Di-Janne Barten? De potentie van beweegzorgprofessionals als oefen- en fysiotherapeuten om bij te dragen aan het optimaal fysiek functioneren van mensen is groot. Di-Janne Barten doet bij de Hogeschool Utrecht onderzoek naar hoe de potentie van beweegzorgprofessionals optimaal benut kan worden. Samen met het professionals uit het werkveld, collega-onderzoekers uit diverse richtingen, beleidsmakers en studenten van verschillende opleidingen werkt ze aan meerdere projecten waarin ondernemerschap van beweegzorgprofessionals centraal staat. Speciale aandacht gaat uit naar de eerstelijns beweegzorgpraktijk in de wijk en de relatie met stakeholders uit het zorg- en welzijnsdomein in deze complexe omgeving. Di-Janne heeft een achtergrond als fysiotherapeut en is gepromoveerd klinisch gezondheidswetenschapper.

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.

Workshop: Promotie van je praktijk deel 2 - Stakeholdermarketing

20.30 - 22.00

Eerstelijns zorgpraktijken zijn unieke ondernemingen, zo ook oefentherapiepraktijken. Oefentherapiepraktijken bedienen niet één doelgroep, maar hebben te maken met allerlei verschillende partijen (én belangen!), denk aan de patiënt, de verwijzer, de collega paramedicus, de financier en de beleidsmaker. Wat heeft de praktijk te bieden aan al deze verschillende stakeholders? Praktijkhouders worden uitgedaagd om hun praktijk, samen met de medewerkers, onderscheidend te positioneren in hun complexe ‘stakeholdernetwerk’. In deze workshop ga je aan de hand van praktische tools aan de slag met het analyseren en identificeren potentiële stakeholders voor jouw, unieke praktijk. Ook denk je na over concrete vervolgstappen om deze stakeholders te benaderen én duurzaam te binden om zo de zichtbaarheid van de praktijk in de wijk te vergroten.

Wie is Eveline van der Herberg? Eveline van der Herberg is marktonderzoeker in hart en nieren. Zij heeft jarenlange ervaring met kwalitatief onderzoek, data en consumer insights. Zij begon in het bedrijfsleven, in de foodbranche, in diverse functies binnen marketing en marktonderzoek. Na tien jaar is zij gewisseld naar het onderwijs. Na een aantal jaren docentschap bij de Hogeschool Utrecht, is zij ook werkzaam bij het lectoraat Marketing & Customer Experience. Zij houdt zich bezig met onderzoek naar positionering van beweegzorgprofessionals (MOVES en MOVE ON) en consumentengedrag ten aanzien van duurzame merken en producten. Haar studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen aan de Wageningen Universiteit heeft een onuitputtelijke nieuwsgierigheid in mensen opgeleverd. Evenals het idee dat je via commerciële denkwijzen en technieken, het goede voor de maatschappij kan bereiken.

 

Wie is Di-Janne Barten? De potentie van beweegzorgprofessionals als oefen- en fysiotherapeuten om bij te dragen aan het optimaal fysiek functioneren van mensen is groot. Di-Janne Barten doet bij de Hogeschool Utrecht onderzoek naar hoe de potentie van beweegzorgprofessionals optimaal benut kan worden. Samen met het professionals uit het werkveld, collega-onderzoekers uit diverse richtingen, beleidsmakers en studenten van verschillende opleidingen werkt ze aan meerdere projecten waarin ondernemerschap van beweegzorgprofessionals centraal staat. Speciale aandacht gaat uit naar de eerstelijns beweegzorgpraktijk in de wijk en de relatie met stakeholders uit het zorg- en welzijnsdomein in deze complexe omgeving. Di-Janne heeft een achtergrond als fysiotherapeut en is gepromoveerd klinisch gezondheidswetenschapper.

Klik op deze link om je aan te melden workshops op de Dag van de Oefentherapeut.